کد خبر: ۳۴۰۲۳
|
۲۰ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۰:۳۰
توسط یک شرکت دانش‌بنیان محقق شد؛

صرفه جویی ۲۰ میلیون دلاری با تولید پاراآمینوفنول در کشور|صادرات به ۳۰ کشور جهان

یک شرکت دانش‌بنیان در مسیر تولید دارو‌های پرکاربرد و اساسی کشور از جمله استامینوفن، گام‌های موثری برداشته است، توانسته با راه اندازی کارخانه تولید پاراآمینوفنول به عنوان ماده موثره و اولیه این دارو، کشور را نسبت به واردات این داروی راهبردی بی‌نیاز کند.

محدثه گودرزی

به گزارش خبرنگار «نبض فناوری» به طور حتم امروزه دستاورد‌های تولید دانش بنیان‌ها نه تنها در داخل کشور مورد توجه قرار گرفته حتی در برخی از موارد این تولیدات به خارج نیز صادر می‌شود. می‌توان گفت دانش‌بنیان‌ها در تمام صنایع استراتژیک به ویژه صنعت دارویی ورود کرده‌اند تا جاییکه امروزه نیز شاهد رونمایی از یکی این دستاورد‌ها هستیم.

یکی از شرکت‌های دانش بنیان توانسته یکی از دارو‌های موثر را طراحی و تولید کند که این دارو پارا آمینوفنل، است که ماده اولیه تولید استامینوفن است. در حال حاضر کشور به حدود هزار و ۸۰۰ تن پارا آمینو فنل، برای تولید ماده موثره استامینوفن نیازمند است که با راه اندازی این واحد نیاز کشور به طور کامل تامین می‌شود. همچنین این شرکت دانش بنیان برنامه افزایش ظرفیت دو برابری تولید استامینوفن را از محل مازاد پارا آمینو فنل تولیدی در دستور کار دارد.

شرکت کیمیاگران امروز که در مسیر تولید دارو‌های پرکاربرد و اساسی کشور از جمله استامینوفن، گام‌های اثرگذاری برداشته است، توانسته با راه اندازی کارخانه تولید پاراآمینوفنول به عنوان ماده موثره و اولیه این دارو، کشور را نسبت به واردات این داروی راهبردی بی‌نیاز کند.

پیش از راه اندازی این کارخانه، سالانه ۲۰ میلیون دلار برای واردات این ماده پرکاربرد از کشور‌هایی همچون هند و چین صرف می‌شد و برای تولید اشکال مختلف دارویی در اختیار صنایع داروساز قرار می‌گرفت، اما با تولید این ماده موثره دارویی در داخل کشور، بالغ بر ۱۵ میلیون صرفه‌جویی ارزی ضمن بی نیازی به واردات برای کشور محقق می‌شود. ظرفیت سالیانه تولید این کارخانه ۴هزار تن است که دو برابر نیاز کشور بوده و می‌تواند ضمن تامین نیاز داخلی، صادرات به سایر کشور‌ها را رونق ببخشد.

با تکمیل زنجیره تولید داروی استامینوفن، ضمن خلق ارزش افزوده از فرآورده‌های پتروشیمی همچون بنزن، ایران برای نخستین بار در جهان، زنجیره کامل تولید این دارو را در اختیار خواهد داشت.

خودکفایی و تکامل زنجیره ارزش تولید دارو‌های راهبردی و پرکاربرد دیگری همچون متفورمین برای بیماران دیابتی، دارو‌های آسپرین و مفنامیک اسید نیز در مسیر حرکتی این شرکت قرار دارد.

احداث خط تولید مترونیدازول، استامینوفن و گلیسیرین و صادرات به ۳۰ کشور جهان در عین خودکفایی، از دستاورد‌های شرکت کیمیاگران امروز به شمار می‌رود.

لازم به ذکر است که شرکت صنایع شیمیایی کیمیاگران با افتتاح واحد پارا آمینوفنل، به اولین تولیدکننده این ماده مهم و استراتژیک در کشور تبدیل شده و قادر است تا نیاز خود و سایر تولیدکنندگان ماده موثره استامینوفن در داخل کشور را تامین کند.

ارسال نظرات
توسط پلتفرم نظرسنجی چندین در رویداد هاوینگ بیت‌کوین بررسی شد؛ سرنوشت صرافی‌های رمزارز ایرانی در پنج سال آینده
در بزرگترین نمایشگاه خودروی چین خودروهای الکتریکی آینده به صحنه آمدند
آخرین وضعیت بازار رمزارزهای جهان در 8 اردیبهشت 1403 سقوط سودآوری بیت‌کوین
گزارش مالی سه‌ماهه مایکروسافت اعلام شد؛ رشد سرویس‌های ابری به‌لطف هوش مصنوعی
تحول مورد انتظار ربات‌های انسان نما در زندگی مردم ربات انسان‌نمای تسلا در آستانه عرضه به بازار
وبگردی